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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) Contra mendacium

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Against Lying

39.

But, some man will say, "Strong meat is for them that are perfect." 1 For in many things a relaxation by way of indulgence is allowed to infirmity, although in her utmost sincerity the things be nowise pleasing to truth. Let him say this, whoever dreads not the consequences which are to be dreaded, if once there shall be in any way any lies permitted. In nowise, however, must they be permitted to climb up to such a height as to reach to perjuries and blasphemies: nor must any plea whatever be held out, for which it should be right that perjury should be committed, or, what is more execrable, that God should be blasphemed. For it does not follow that because the blaspheming is only in pretence and a lie, therefore He is not blasphemed. For at this rate it might be said that perjury is not committed, because it is by a lie that it is committed: for who can be by truth a perjurer? So also by truth can no man be a blasphemer. Doubtless it is a milder kind of false swearing, when a person does not know that thing to be false and believes it to be true, which he swears: like as also Saul blasphemed more excusably, because he did it ignorantly. 2 But the reason why it is worse to blaspheme than to perjure one's self, is, that in false swearing God is taken to witness a false thing, but in blaspheming false things are spoken of God Himself. Now by so much is a man more inexcusable, whether perjurer or blasphemer, by how much the more, while asserting the things wherein they perjure or blaspheme, they know or believe them to be false. Whoever therefore says that for an imperilled man's temporal safety or life a lie may be told, doth too much himself swerve from the path of eternal safety and life, if he says that on that behalf one may even swear by God, or even blaspheme God.


  1. Heb. v. 14 ↩

  2. 1 Tim. i. 13 ↩

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Contre le mensonge. À consentius

39.

« Mais », dira-t-on, « c'est pour les parfaits qu'est la nourriture1 ». On permet en effet aux infirmes bien des choses qui ne sont pas du goût de la pure vérité. — Permis de dire cela, à celui qui ne redoute point les conséquences de la moindre concession faite au mensonge. Cependant on ne peut en aucun cas permettre que le mensonge aille jusqu'au parjure et au blasphème; il n'y a pas de prétexte possible pour s'autoriser à commettre le parjure, ou, ce qui est plus affreux encore; à blasphémer Dieu. Car, pour blasphémer en mentant, on n'en blasphème pas moins. Autrement on pourrait dire que le parjure n'existe pas, puisqu'il n'y a pas de parjure sans mensonge. En effet, comment se parjurer en disant la vérité? De même personne ne peut blasphémer par la vérité. Sans doute le faux serment est moins répréhensible quand on ignore que ce que l'on jure est faux et qu'on le croit vrai ; comme Saul était plus excusable de blasphémer, parce qu'il le faisait par ignorance2. Si le blasphème est pire que le parjure, c'est que par le parjure on prend Dieu à témoin d'une chose fausse , et par le blasphème on dit une chose fausse de Dieu lui-même. Or le parjure et le blasphème sont d'autant moins excusables qu'on sait mieux, qu'on est mieux convaincu que ce que l'on affirme par le parjure ou par le blasphème est faux. Donc celui qui,prétend qu'on doit mentir pour le salut ou la vie temporelle d'un homme, est à une grande distance du chemin du salut et de la vie éternelle, s'il va jusqu'à dire qu'on petit, dans ce cas, jurer par Dieu ou blasphémer Dieu.


  1. Hébr. V, 14.  ↩

  2. I Tim. I, 13. ↩

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Against Lying
Contre le mensonge. À consentius

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