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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) Contra mendacium

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Against Lying

8.

But now observe how more tolerable in comparison with us is the lying of the Priscillianists, when they know that they speak deceitfully: whom by our own lying we think right to deliver from those false things in which they by erring are decayed. A Priscillianist saith, that the soul is a part of God, and of the same nature and substance with Him. This is a great and detestable blasphemy. For it follows that the nature of God may be taken captive, deceived, cheated, disturbed, and defiled, condemned and tortured. But if that man also saith this, who from so great an evil desires to deliver a man by a lie, let us see what is the difference between the one blasphemer and the other. "Very much," sayest thou: "for this the Priscillianist saith, also believing it so: but the catholic not so believing, though so speaking." The one, then, blasphemes without knowing, the other with knowledge: the one against science, the other against conscience; the one hath the blindness of thinking false things, but in them hath at least the will of saying true things; the other in secret seeth truth, and willingly speaketh false. "But the one;" thou wilt say, "teacheth this, that he may make men partakers of his error and madness: the latter saith it that from that error and madness he may deliver men." Now I have already shown above how hurtful is this very thing which people believe will do good: but meanwhile if we weigh in these two the present evils, (for the future good which a catholic seeks from correcting a heretic is uncertain,) who sins worse? who deceives a man without knowing it, or he who blasphemes God, knowing it? Assuredly which is the worse, that man understands, who with solicitous piety preferreth God to man. Add to this, that, if God may be blasphemed in order that we may bring men to praise Him, without doubt we do by our example and doctrine invite men not only to praise, but also to blaspheme God: because they whom through blasphemies against God we plot to bring to the praises of God, verily, if we do bring them, will learn not only to praise, but also to blaspheme. These be the benefits we confer on them whom, by blaspheming not ignorantly but with knowledge, we deliver from heretics! And whereas the Apostle delivered men to Satan himself that they might learn not to blaspheme, 1 we endeavor to rescue men from Satan, that they may learn to blaspheme not with ignorance, but with knowledge. And upon ourselves, their masters, we bring this so great bane, that, for the sake of catching heretics, we first become, which is certain, blasphemers of God, in order that we may for the sake of delivering them, which is uncertain, be able to be teachers of His truth.


  1. 1 Tim. i. 20 ↩

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Contre le mensonge. À consentius

8.

Vois maintenant combien le mensonge des Priscillianistes est moins coupable que le nôtre, quand ils savent qu'ils déguisent leur pensée, eux que nous prétendons délivrer par notre mensonge des erreurs dont ils sont séduits. Le priscillianiste dit que l'âme est une partie de Dieu, de même nature et de même substance que lui. Voilà un grand, un abominable blasphème. Car il s'ensuivrait que la nature divine est enchaînée, jouée, trompée, troublée, déshonorée, condamnée et livrée aux supplices. Mais si celui qui veut, par le mensonge, arracher un homme à une telle erreur en dit tout autant: voyons quelle différence il y aura entre ces deux blasphémateurs. — Une grande, dis-tu; car le priscillianiste croit ce qu'il dit, et le catholique le dit sans le croire. — L'un blasphème donc à son insu, et l'autre avec connaissance de cause; l'un parle contre la science, l'autre contre sa conscience; l'un est assez aveugle pour croire le faux, mais il a du moins l'intention de dire le vrai; l'autre connaît la vérité en secret, et exprime volontairement l'erreur. — Mais, dis-tu, le premier enseigne pour attirer des partisans à ses erreurs et à ses folies; le second emploie ce langage pour sauver les victimes de l'erreur et de la folie. — J'ai déjà montré plus haut quel grand dommage résultera de ce dont on espère un profit. Mais à prendre la question au point de vue du anal actuel (car le bien que le catholique se propose dans la conversion de l'hérétique est incertain), lequel des deux est le plus coupable de celui qui trompe un homme sans le savoir, ou de celui qui blasphème Dieu avec connaissance de cause ? Evidemment la réponse ne saurait être douteuse pour quiconque, dans sa pieuse sollicitude, met Dieu au-dessus de l'homme. De plus, s'il faut blasphémer Dieu pour amener les hommes à le louer, il est hors de doute que notre doctrine et notre exemple les invitent tout à la fois à le louer et à le blasphémer: puisque si nous réussissons, en blasphémant Dieu, à les engager à louer Dieu, ils apprendront de nous, non-seulement à le louer, mais encore à le blasphémer. Voilà le service que nous rendons à ceux que nous arrachons à l'hérésie, en blasphémant, non par ignorance, mais sciemment. Et quand l'Apôtre livre des hommes à Satan pour qu'ils apprennent à ne point blasphémer1 ; nous nous efforçons d'arracher des hommes à Satan pour apprendre à blasphémer, non plus par ignorance, mais avec connaissance de cause; et nous, leurs maîtres, nous nous faisons ce tort immense de devenir blasphémateurs de Dieu (ce qui est une chose certaine) pour gagner des hérétiques, afin de redevenir, pour les délivrer (ce qui est une chose incertaine) des prédicateurs de la vérité.


  1. I Tim. I, 20. ↩

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Traductions de cette œuvre
Against Lying
Contre le mensonge. À consentius

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