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On Continence
2.
And lest it should seem that necessary Continence was to be hoped for from the Lord only in respect of the lust of the lower parts of the flesh, it is also sung in the Psalm; "Set, O Lord, a watch to my mouth, and a door of Continence around my lips." 1 But in this witness of the divine speech, if we understand "mouth" as we ought to understand it, we perceive how great a gift of God Continence there set is. Forsooth it is little to contain the mouth of the body, lest any thing burst forth thence, which is not for the better, through the sound of the voice. For there is, within, the mouth of the heart, where he, who spake these words, and wrote them for us to speak, desired of the Lord that the watch and door of Continence should be set for him. For many things we say not with the mouth of the body, and cry aloud with the heart: but there goes forth from the mouth of the body no word of any thing, whereof there is silence in the heart. Therefore what flows not forth thence, sounds not abroad: but what flows forth thence, if it be evil, although it move not the tongue, defiles the soul. Therefore Continence must be set there, where the conscience even of them who are silent speaks. For it is brought to pass by means of the door of Continence, that there go not forth thence that, which, even when the lips of the flesh are closed, pollutes the life of him that hath the thought.
Ps. cxli. 3 ↩
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De la continence
2.
C'est donc de Dieu seul que nous devons attendre la continence. Mais ne croyez pas que je parle uniquement ici de la continence de la chair ; ne chantons-nous pas dans un psaume : « Placez, Seigneur, une garde à ma bouche et la continence sur mes lèvres Laissons à cet oracle divin le sens naturel qu'il comporte, donnons au mot bouche toute l'extension qu'il réclame, et la continence dont il y est parlé nous apparaîtra comme un don bien signalé du ciel. C'est peu en effet de veiller sur ses paroles et de purifier son langage de toute souillure. N'y a-t-il pas aussi la bouche du cœur? et n'est-ce pas là surtout que l'écrivain sacré demandait à Dieu et nous apprenait à lui demander nous-mêmes de placer une garde et d'asseoir la continence? En effet, alors même que nos lèvres restent silencieuses, 'combien de cris s'échappent de notre cœur ! Au contraire, que le cœur soit silencieux, et la bouche restera muette en face des objets les plus séduisants. Ce qui n'émane point du cœur ne produit aucun bruit extérieur; ce qui en émane est-il mauvais, l'âme en est souillée, lors même que rien ne se manifesterait au dehors. Ainsi donc il doit y avoir continence jusque dans le cœur où parle le silence; la continence doit étouffer ce qui pourrait souiller la pensée, lors même que les lèvres du corps resteraient muettes.