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On Works and Alms
12.
Unless you imagine that he who feeds Christ is not himself fed by Christ, or that earthly things will be wanting to those to whom heavenly and divine things are given, whence this unbelieving thought, whence this impious and sacrilegious consideration? What does a faithless heart do in the home of faith? Why is he who does not altogether trust in Christ named and called a Christian? The name of Pharisee is more fitting for you. For when in the Gospel the Lord was discoursing concerning almsgiving, and faithfully and wholesomely warned us to make to ourselves friends of our earthly lucre by provident good works, who might afterwards receive us into eternal dwellings, the Scripture added after this, and said, "But the Pharisees heard all these things, who were very covetous, and they derided Him." 1 Some suchlike we see now in the Church, whose closed ears and darkened hearts admit no light from spiritual and saving warnings, of whom we need not wonder that they contemn the servant in his discourses, when we see the Lord Himself despised by such.
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Luke xvi. 14. ↩
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Des bonnes Oeuvres et de l'Aumône
12.
Croyez-vous que ceux qui possèdent les biens célestes et divins manqueront des choses de la terre? D’où vient ce calcul digne d’un incrédule? d’où vient cette pensée impie et sacrilège? Pourquoi cette défiance dans la maison de la foi? Comment peut-on se dire chrétien, quand on n’appartient pas au Christ? Ah ! le nom de Pharisien vous conviendrait davantage. Un jour le divin Maître parlait de l’aumône; il nous exhortait à user sagement des biens de ce monde, pour nous faire des amis qui ,nous recevront dans les tabernacles éternels : Or, ajoute le texte sacré, les Pharisiens, qui étaient très-avares, l’écoutaient et se moquaient de lui (Luc, XVI.). Nous trouvons encore dans l’Église des pharisiens dont les oreilles fermées et les coeurs aveuglés sont insensibles à la lumière et aux avertissements du salut. Ne nous étonnons pas s’ils méprisent les serviteurs, puisque leurs pareils ont méprisé le maître.