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Kirchengeschichte (BKV)
23. Die Bekehrung der Indier1
Bei den Indiern ging um diese Zeit das Licht der Gotteserkenntnis auf. Da nämlich die Tapferkeit und S. 73 christliche Gesinnung des Kaisers allenthalben gerühmt wurde und die barbarischen Völkerschaften ringsum, durch Erfahrung klug geworden, den Frieden dem Kriege vorzogen, so verkehrten alle furchtlos miteinander, und viele unternahmen weite Reisen, die einen im Dienste der Wissenschaft, die anderen des Handels wegen. Damals begab sich nun ein gewisser Tyrier, der mit der auswärtigen (griechischen) Wissenschaft vertraut war, getrieben von dem Verlangen, das ferne Indien kennen zu lernen, mit zwei Jünglingen, seinen Neffen, auf die Reise. Nachdem er sein Verlangen gestillt hatte, kehrte er auf dem Seewege wieder zurück. Als aber ihr Schiff in einen Hafen einlief, um sich mit Wasser zu versorgen, da fielen die Barbaren über sie her, töteten die einen und machten die anderen zu Sklaven. Auch jener Tyrier befand sich unter den Ermordeten, die Jünglinge aber wurden vor den König geführt. Der eine von ihnen hieß Ädesius, der andere Frumentius. Als der Beherrscher jenes Landes sie nach längerer Prüfung als klug erkannte, betraute er sie mit der Sorge für sein Hauswesen. Wenn aber jemand das Gesagte nicht glauben will, so möge er an die Geschichte Josephs und an das ägyptische Reich denken; dazu möge er sich des Propheten Daniel erinnern und jener drei Kämpfer für das Gesetz Gottes. Denn auch diese waren zuerst Gefangene, erlangten aber später die Herrschaft in Babylon. Nachdem dann der König gestorben, blieben sie auch bei dem Sohne desselben und wurden noch größerer Ehre teilhaftig. Da sie aber im christlichen Glauben erzogen waren, so hielten sie die dorthin kommenden Kaufleute an, ihre gottesdienstlichen Versammlungen nach römischer Sitte zu feiern.
Nachdem so eine längere Zeit verflossen war, traten sie eines Tages vor den König und verlangten von ihm als Lohn für ihr Wohlverhalten die Erlaubnis zur Rückkehr in das Land ihrer Geburt. Als sie diese erhalten hatten, reisten sie in das Gebiet der Römer. Ädesius begab sich nach Tyrus2, Frumentius aber stellte S. 74 den Eifer für die Sache Gottes höher als das Wiedersehen der Eltern; er wandte sich nach Alexandrien und benachrichtigte den Vorsteher der Kirche, wie lebhaft die Indier nach dem Empfang des geistigen Lichtes verlangten. Das Steuerruder jener Kirche führte damals Athanasius. Als dieser seinen Bericht vernommen hatte, sprach er: „Und wer könnte besser als du bei jenem Volke die Finsternis der Unwissenheit verscheuchen und das Licht der göttlichen Predigt ihm bringen?“ Nach diesen Worten erteilte er ihm die hohepriesterliche Weihe und entsandte ihn zur Bekehrung jenes Volkes. Dieser verließ hierauf sein Vaterland, achtete auch nicht auf die Gefahren der weiten Seereise, kam glücklich zu dem noch heidnischen Volke und predigte demselben mit Eifer und unter dem Beistand der göttlichen Gnade den christlichen Glauben. Gleich den Aposteln wußte er nämlich mit Wundertaten diejenigen zu gewinnen, welche seinen Worten zu widersprechen wagten, und indem die Wunderkraft für seine Worte Zeugnis ablegte, führte sie täglich sehr viele dem Christentum zu.
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Die Indier, von denen hier die Rede ist, sind die Bewohner von Abessinien (Äthiopien). Vgl. Hergenröther-Kirsch, Handb. d. KG I 5, 381. ↩
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Ädesius (Edesius) wurde in Tyrus zum Priester geweiht. Hier lernte ihn später Rufinus von Aquileja kennen und will S. 74 aus dessen Munde die Nachrichten erhalten haben, die er in seiner Kirchengeschichte I, 9 (Migne, ser. lat. 21. 478) erzählt, und die in der Hauptsache mit dem Bericht des Theodoret übereinstimmen. Vgl. dazu Parmentier in seiner Einleitung zur Ausgabe der Kirchengeschichte des Theodoret S. LXXXV. ↩
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The Ecclesiastical History of Theodoret (CCEL)
Chapter XXIII. Conversion of the Iberians.
1 Frumentius thus led the Indians to the knowledge of God. Iberia, about the same time, was guided into the way of truth by a captive woman 2. She continued instant in prayer, allowing herself no softer bed than a sack spread upon the ground, and accounted fasting her highest luxury. This austerity was rewarded by gifts similar to those of the Apostles. The barbarians, who were ignorant of medicine, were accustomed, when attacked by disease, to go to one another’s houses, in order to ask those who had suffered in a similar way, and had got well, by what means they had been cured. In accordance with this custom, a mother who had a sick child, repaired to this admirable woman, to enquire if she knew of any cure for the disease. The latter took the child, placed it P. 59 upon her bed, and prayed to the Creator of the world to be propitious to it, and cure the disease. He heard her prayer, and made it whole. This extraordinary woman hence obtained great celebrity; and the queen, who was suffering from a severe disease, hearing of her by report, sent for her. The captive held herself in very low estimation, and would not accept the invitation of the queen. But the queen, forced by her sore need, and careless of her royal dignity, herself ran to the captive. The latter made the queen lie down upon her mean bed, and once again applied to her disease the efficacious remedy of prayer. The queen was healed, and offered as rewards for her cure, gold, silver, tunics, and mantles, and such gifts as she thought worthy of possession, and such as royal munificence should bestow. The holy woman told her that she did not want any of these, but that she would deem her greatest reward to be the queen’s knowledge of true religion. She then, as far as in her lay, explained the Divine doctrines, and exhorted her to erect a church in honour of Christ who had made her whole. The queen then returned to the palace, and excited the admiration of her consort, by the suddenness of her cure; she then made known to him the power of that God whom the captive adored, and besought him to acknowledge the one only God, and to erect a church to Him, and to lead all the nation to worship Him. The king was greatly delighted with the miracle which had been performed upon the queen, but he would not consent to erect a church. A short time after he went out hunting, and the loving Lord made a prey of him as He did of Paul; for a sudden darkness enveloped him and forbade him to move from the spot; while those who were hunting with him enjoyed the customary sunlight, and he alone was bound with the fetters of blindness. In his perplexity he found a way of escape, for calling to mind his former unbelief, he implored the help of the God of the captive woman, and immediately the darkness was dispelled. He then went to the marvellous captive, and asked her to shew him how a church ought to be built. He who once filled Bezaleel with architectural skill, graciously enabled this woman to devise the plan of a church. The woman set about the plan, and men began to dig and build. When the edifice was completed, the roof put on, and every thing supplied except the priests, this admirable woman found means to obtain these also. For she persuaded the king to send an embassy to the Roman emperor asking for teachers of religion. The king accordingly despatched an embassy for the purpose. The emperor Constantine, who was warmly attached to the cause of religion, when informed of the purport of the embassy, gladly welcomed the ambassadors, and selected a bishop endowed with great faith, wisdom, and virtue, and presenting him with many gifts, sent him to the Iberians, that he might make known to them the true God. Not content with having granted the requests of the Iberians, he of his own accord undertook the protection of the Christians in Persia; for, learning that they were persecuted by the heathens, and that their king himself, a slave to error, was contriving various cunning plots for their destruction, he wrote to him, entreating him to embrace the Christian religion himself, as well as to honour its professors. His own letter will render his earnestness in the cause the plainer.
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This story, like the preceding, is copied or varied by Sozomen, Socrates, and our author, from the version found also in Rufinus. Iberia, the modern Georgia, was conquered by Pompey, and ceded by Jovian. ↩
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The Evangelizer of Georgia is honoured on Dec. 15th (Guerin Pet. Bolland, xiv. 306) as “Sainte Chrétienne,” and it is doubtful whether the name Nina, in which she appears in the Armenogregorian Calendar for June 11 (Neale, Eastern Church, ii. 799), may not be a title. “Nina” is probably a name of rank, and perhaps is connected with our nun (Neale, i. 61). Moses of Chorene (ii. 83) gives the name “Nunia.” Rufinus (i. 10) states that he gives the story as he heard it from King Bacurius at Jerusalem. On the various legends of St. Nina and her work, vide S. C. Malan, Hist. of Georgian Church pp. 17–33. ↩