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Kirchengeschichte (BKV)
22. Der Freimut eines Ratsherrn von Beröa
Nachdem Julian unter solchen Drohungen aufgebrochen war, wurde er gleich in Beröa von einem einzigen Manne überwunden. Dieser Mann war auch in anderer Hinsicht hervorragend, da er der Vorsitzende der dortigen Ratsversammlung war; noch berühmter aber machte ihn sein Eifer. Als er nämlich sah, daß sein Sohn zu der damals herrschenden Gottlosigkeit sich verirrt habe, jagte er ihn aus dem Hause und enterbte ihn öffentlich. Dieser begab sich in das unweit der Stadt gelegene Standquartier zum Kaiser und eröffnete ihm seine Gesinnung und die Enterbung durch seinen Vater. Der Kaiser gebot dem Jüngling ruhig zu sein und versprach ihm, seinen Vater zu versöhnen. Als er nach Beröa kam, lud er die in Amt und Würden stehenden Männer zu einem Mahle. Unter den Eingeladenen war auch der Vater des jungen Menschen. Er ließ nun denselben mit seinem Sohne auf seinem Polster Platz nehmen. Mitten während der Mahlzeit sprach er zum Vater: „Es scheint mir nicht recht zu sein, einer abweichenden Meinung Gewalt anzutun und sie ohne innere Zustimmung auf andere Wege bringen zu wollen. Zwinge also auch du deinen Sohn nicht, deinen Glaubenslehren zu folgen, wenn er nicht will. Denn auch ich”, so fuhr er fort, „zwinge dich nicht, meinen Meinungen zu folgen, obwohl ich sehr leicht Gewalt anwenden könnte.” Doch S. 197 jener, der sein Denken im Glauben an die göttlichen Dinge geübt und geschärft hatte, erwiderte: „Sprichst du, o Kaiser, von diesem unseligen, gottverhaßten Menschen, der den Irrtum der Wahrheit vorgezogen hat?” Da umgab sich der Kaiser wieder mit dem Scheine der Sanftmut und entgegnete: „Höre auf, o Mensch, zu lästern!” Dann wandte er sein Angesicht dem Jüngling zu und sprach: „So will denn ich für dich sorgen, nachdem ich deinen Vater nicht dazu bewegen kann, dieses zu tun.”
Ich habe diese Geschichte nicht ohne Grund angeführt, sondern in der Absicht, nicht nur die bewunderungswürdige Kühnheit jenes ausgezeichneten Mannes zu zeigen, sondern auch um auf die Tatsache hinzuweisen, daß sehr viele Menschen der Macht des Kaisers Trotz boten.
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The Ecclesiastical History of Theodoret (CCEL)
Chapter VI. Of the election of Ambrosius, the Bishop of Milan.
Thus spoke the emperor, and then the council begged him, being a wise and devout prince, to make the choice. He then replied, “The responsibility is too great for us. You who have been dignified with divine grace, and have received illumination from above, will make a better choice.” So they left the imperial presence and began to deliberate apart. In the meanwhile the people of Milan were torn by factions, some eager that one, some that another, should be promoted. They who had been infected with the unsoundness of Auxentius were for choosing men of like opinions, while they of the orthodox party were in their turn anxious to have a bishop of like sentiments with themselves. When Ambrosius, who held the chief civil magistracy 1 of the district, P. 111 was apprised of the contention, being afraid lest some seditious violence should be attempted he hurried to the church; at once there was a lull in the strife. The people cried with one voice “Make Ambrose our pastor,”—although up to this time he was still [^86] unbaptized. News of what was being done was brought to the emperor, and he at once ordered the admirable man to be baptized and ordained, for he knew that his judgment was straight and true as the rule of the carpenter and his sentence more exact than the beam of the balance. Moreover he concluded from the agreement come to by men of opposite sentiments that the selection was divine. Ambrose then received the divine gift of holy baptism, and the grace of the archiepiscopal office. The most excellent emperor was present on the occasion and is said to have offered the following hymn of praise to his Lord and Saviour. “We thank thee, Almighty Lord and Saviour; I have committed to this man’s keeping men’s bodies; Thou hast entrusted to him their souls, and hast shown my choice to be righteous.”
Not many days after the divine Ambrosius addressed the emperor with the utmost freedom, and found fault with certain proceedings of the magistrates as improper. Valentinian remarked that this freedom was no novelty to him, and that, well acquainted with it as he was, he had not merely offered no opposition to, but had gladly concurred in, the appointment to the bishopric. “Go on,” continued the emperor, “as God’s law bids you, healing the errors of our souls.”
Such were the deeds and words of Valentinian at Milan.
[^86] ἀμύητος
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By the constitution of Constantine, beneath the governors of the twelve dioceses of the Empire were the provincial governors of 116 provinces, rectores, correctores, præsides, and consulares. Ambrosius had been appointed by Probus Consularis of Liguria and Æmilia. Probus, in giving him the appointment, was believed to have “prophesied,” and said “Vade; age non ut judex, sed ut episcopus.” Paulinus S. ↩