Translation
Hide
Epistle Catholic
2.
For he, desiring by their assistance to renew that ancient wickedness of his mind, with respect to which he has for a time been silent, pretends that he is writing in their behalf, but he proves by his deed that he is exerting himself to do this on his own account. Now the apostates from the Church are these: Arius, Achilles, 1 Aithales, Carpones, the other Arius, Sarmates, who were formerly priests; Euzoius, Lucius, Julius, Menas, Helladius, and Gaius, formerly deacons; and with them Secundus and Theonas, who were once called bishops. And the words invented by them, and spoken contrary to the mind of Scripture, are as follows:--
"God was not always the Father; but there was a time when God was not the Father. The Word of God was not always, but was made from things that are not;' for He who is God fashioned the non-existing from the non-existing; wherefore there was a time when He was not. For the Son is a thing created, and a thing made: nor is He like to the Father in substance; nor is He the true and natural Word of the Father; nor is He His true Wisdom; but He is one of the things fashioned and made. And He is called, by a misapplication of the terms, the Word and Wisdom, since He is Himself made by the proper Word of God, and by that wisdom which is in God, in which, as God made all other things, so also did He make Him. Wherefore, He is by His very nature changeable and mutable, equally with other rational beings. The Word, too, is alien and separate from the substance of God. The father also is ineffable to the Son; for neither does the Word perfectly and accurately know the Father, neither can He perfectly see Him. For neither does the Son indeed know His own substance as it is. Since He for our sakes was made, that by Him as by an instrument God might create us; nor would He have existed had not God wished to make us. Some one asked of them whether the Son of God could change even as the devil changed; and they feared not to answer that He can; for since He was made and created, He is of mutable nature."
[See p. 290, note 1, supra.] ↩
Translation
Hide
Umlaufschreiben
2.
Die also, welche abtrünnig wurden, sind: Arius, Achilles, Aithales, Karpones, ein zweiter Arius, und Sarmates, welche alle einst Priester waren; ferner S. 112 Euzoius, Lucius, Julius, Menas, Helladius, und Gajus, weiland Diakone, und mit ihnen Secundus und Theonas, einst Titularbischöfe. Was sie aber den heiligen Schriften zuwiderlaufendes ersonnen haben und schwätzen, ist Folgendes.Nicht immer war Gott Vater, sondern es gab eine Zeit, wo Gott nicht Vater war. Nicht immer war Gottes Wort, sondern er ist aus Nichts entstanden; denn der seyende Gott hat das nichtseyende Wort aus Nichtseyendem gemacht; und deßhalb gab es auch eine Zeit, in der es nicht war. Denn der Sohn ist etwas Geschaffenes und Gemachtes, und der Wesenheit nach dem Vater nicht gleich; auch ist er nicht das wirkliche und natürliche Wort des Vaters, noch dessen wirkliche Weisheit, sondern Eines aus den geschaffenen und entstandenen Dingen, und wird im uneigentlichen Sinne Wort und Weisheit genannt, da er selbst durch das eigene Wort Gottes gemacht ist, und durch die Weisheit in Gott, durch welche Gott sowohl Alles Uebrige, als ihn selbst gemacht hat. Demnach ist er von Natur veränderlich und wandelbar, so wie alle vernünftigen Wesen. Das Wort ist der Wesenheit Gottes fremd, und von derselben verschieden und abgesondert. Auch kann der Vater von dem Sohne nicht ausgesprochen werden; denn das Wort kennt den Vater nicht vollkommen und nicht genau, und kann ihn nicht vollkommen schauen. Denn nicht einmal seine eigene Wesenheit kennt der Sohn, wie sie ist; denn unsertwegen ist er gemacht worden, damit uns Gott durch denselben wie durch ein Werkzeug erschaffen könnte; und er wäre nicht entstanden, hätte nicht Gott uns erschaffen wollen. Es fragte sie daher Jemand, ob das Wort Gottes eben so verändert werden könne, wie der Teufel verändert worden sey; und sie scheuten sich nicht zu sagen: Ja; denn es ist, weil es entstanden und erschaffen ist, veränderlicher Natur.