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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 1.--It is Shown by Reason that in God Three are Not Anything Greater Than One Person.
2. For we say that in this Trinity two or three persons are not anything greater than one of them; which carnal perception does not receive, for no other reason except because it perceives as it can the true things which are created, but cannot discern the truth itself by which they are created; for if it could, then the very corporeal light would in no way be more clear than this which we have said. For in respect to the substance of truth, since it alone truly is, nothing is greater, unless because it more truly is. 1 But in respect to whatsoever is intelligible and unchangeable, no one thing is more truly than another, since all alike are unchangeably eternal; and that which therein is called great, is not great from any other source than from that by which it truly is. Wherefore, where magnitude itself is truth, whatsoever has more of magnitude must needs have more of truth; whatsoever therefore has not more of truth, has not also more of magnitude. Further, whatsoever has more of truth is certainly more true, just as that is greater which has more of magnitude; therefore in respect to the substance of truth that is more great which is more true. But the Father and the Son together are not more truly than the Father singly, or the Son singly. Both together, therefore, are not anything greater than each of them singly. And since also the Holy Spirit equally is truly, the Father and Son together are not anything greater than He, since neither are they more truly. The Father also and the Holy Spirit together, since they do not surpass the Son in truth (for they are not more truly), do not surpass Him either in magnitude. And so the Son and the Holy Spirit together are just as great as the Father alone, since they are as truly. So also the Trinity itself is as great as each several person therein. For where truth itself is magnitude, that is not more great which is not more true: since in regard to the essence of truth, to be true is the same as to be, and to be is the same as to be great; therefore to be great is the same as to be true. And in regard to it, therefore, what is equally true must needs also be equally great.
[In this and the following chapter, the meaning of Augustin will be clearer, if the Latin "veritas," "vera," and "vere," are rendered occasionally, by "reality," "real," and "really." He is endeavoring to prove the equality of the three persons, by the fact that they are equally real (true), and the degree of their reality (truth) is the same. Real being is true being; reality is truth. In common phraseology, truth and reality are synonymous.--W.G.T.S.] ↩
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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
1. Kapitel. Es wird durch Verstandesgründe gezeigt, daß in Gott drei Personen nicht mehr sind als eine.
2. Wir sagen nämlich, daß in dieser Dreieinigkeit zwei oder drei Personen nicht etwas Größeres sind als eine von ihnen. Die fleischliche Gewohnheit kann das nicht fassen, aus keinem anderen Grunde als deshalb, weil sie eben nur die Wahrheit des Geschaffenen wahrnimmt, soweit sie dazu imstande ist, die Wahrheit selbst aber, durch die es geschaffen ist, nicht zu erblicken vermag. Könnte sie es nämlich, dann wäre dieses geschaffene körperliche Licht in keiner Weise offenkundiger als das, wovon wir sprachen. In der Substanz der Wahrheit ist ja, weil sie allein ein wahres Sein hat, nur größer, was ein wahres Sein hat. Im ganzen Bereiche des Geistigen und Unwandelbaren aber gibt es nichts, was ein wahreres Sein hätte als etwas anderes, da dort gleich unwandelbare Ewigkeit herrscht. Nicht hat, was dort groß heißt, einen anderen Grund seines Großseins als eben sein wahres Sein. Wo mithin die Größe die Wahrheit selbst ist, dort muß, was immer mehr an Größe hat, auch mehr an Wahrheit haben; was also nicht mehr an Wahrheit hat, hat auch nicht mehr an Größe. Was sodann mehr an Wahrheit hat, hat sicherlich ein wahreres Sein, wie das größer ist, was mehr an Größe hat. Größer ist also dort, was ein wahreres Sein hat. Nun hat aber der Vater und der Sohn zusammen nicht ein wahreres Sein als der Vater für sich allein oder der Sohn für sich allein. Also sind beide zusammen nicht etwas Größeres als einer für sich allein. Und weil ein gleich wahres Sein auch der Heilige Geist hat, so sind Vater und Sohn zusammen auch nicht etwas Größeres als er, da sie auch nicht S. 16 ein wahreres Sein haben. Ebensowenig übertreffen der Vater und der Heilige Geist zusammen den Sohn an Größe, weil sie ihn nicht an Wahrheit übertreffen — sie haben ja nicht ein wahreres Sein. Ebenso sind auch der Sohn und der Heilige Geist zusammen etwas so Großes wie der Vater allein, weil sie ein ebenso wahres Sein haben. In gleicher Weise ist dort auch die Dreieinigkeit selbst etwas so Großes wie jede einzelne Person. Denn nicht ist dort größer, was nicht wahrer ist, wo eben die Wahrheit die Größe ist. Weil in dem Wesen der Wahrheit wahr sein ein und dasselbe ist wie sein, und sein ein und dasselbe ist wie groß sein, deshalb ist groß sein ein und dasselbe wie wahr sein. Was also dort in gleicher Weise wahr ist, muß auch in gleicher Weise groß sein.