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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 9.--Species is Produced by Species in Succession.
16. In this arrangement, then, while we begin from the bodily species and arrive finally at the species which comes to be in the intuition (contuitu) of the concipient, we find four species born, as it were, step by step one from the other, the second from the first, the third from the second, the fourth from the third: since from the species of the body itself, there arises that which comes to be in the sense of the percipient; and from this, that which comes to be in the memory; and from this, that which comes to be in the mind's eye of the concipient. And the will, therefore, thrice combines as it were parent with offspring: first the species of the body with that to which it gives birth in the sense of the body; and that again with that which from it comes to be in the memory; and this also, thirdly, with that which is born from it in the intuition of the concipient's mind. But the intermediate combination which is the second, although it is nearer to the first, is yet not so like the first as the third is. For there are two kinds of vision, the one of [sensuous] perception (sentientis), the other of conception (cogitantis). But in order that the vision of conception may come to be, there is wrought for the purpose, in the memory, from the vision of [sensuous] perception something like it, to which the eye of the mind may turn itself in conceiving, as the glance (acies) of the eyes turns itself in [sensuously] perceiving to the bodily object. I have, therefore, chosen to put forward two trinities in this kind: one when the vision of [sensuous] perception is formed from the bodily object, the other when the vision of conception is formed from the memory. But I have refrained from commending an intermediate one; because we do not commonly call it vision, when the form which comes to be in the sense of him who perceives, is entrusted to the memory. Yet in all cases the will does not appear unless as the combiner as it were of parent and offspring; and so, proceed from whence it may, it can be called neither parent nor offspring. 1
[Augustin's map of consciousness is as follows: (1). The corporeal species=the external object (outward appearance). (2). The sensible species=the sensation (appearance for the sense). (3). The mental species in its first form=present perception. (4). The mental species in its second form=remembered perception. These three "species" or appearances of the object: namely, corporeal, sensible, and mental, according to him, are combined in one synthesis with the object by the operation of the will. By "will," he does not mean distinct and separate volitions: but the spontaneity of the ego--what Kant denominates the mechanism of the understanding, seen in the spontaneous employment of the categories of thought, as the mind ascends from empirical sensation to rational conception. The English translator has failed to make clear the sharply defined psychology of these chapters, by loosely rendering "sentire," "to perceive," and "cogitare" to think.--W.G.T.S.] ↩
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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
9. Kapitel. Die verschiedenen bei der Vorstellung geformten Bilder des Wahrnehmungsgegenstandes.
16. Wenn wir also bei dieser Zergliederung mit der Gestalt des Körpers beginnen und bis zur Gestalt gelangen, die im Blicke des Denkenden entsteht, dann finden sich vier Gestalten, gleichsam stufenweise eine aus der anderen sich ableitend, die zweite von der ersten, die dritte von der zweiten, die vierte von der dritten. Von der Gestalt des Körpers, der gesehen wird, entsteht nämlich die Gestalt, die im Sinne des Schauenden wird, und von dieser jene, die im Gedächtnis wird, und von dieser jene, die in der Sehkraft des Denkenden wird. Sonach verbindet der Wille dreimal gleichsam den Erzeuger mit dem Sprossen, erstens die Gestalt des Körpers mit jener, die diese im Leibessinne erzeugt, und diese wiederum mit jener, die aus ihr im Gedächtnis entsteht, und diese drittens mit derjenigen, die aus ihr im Blicke des Denkenden geboren wird. Die mittlere S. 122 Einung aber, die zweite also, ist der ersten, obgleich sie nachbarlicher ist, nicht so ähnlich wie die dritte. Schauungen nämlich sind es zwei, eine beim Wahrnehmen und eine beim Denken. Damit aber die im Denken sich vollziehende Schau geschehen kann, entsteht im Gedächtnis aus der beim Wahrnehmen sich vollziehenden Schau ein Bild, zu dem sich die Sehkraft der Seele beim Denken so hinwendet, wie sich die Sehkraft der Augen beim Sehen dem Körper zuwendet. Deshalb wollte ich in diesem Bereiche zwei Dreiheiten namhaft machen: die eine, da die Schau des Wahrnehmenden vom Körper geformt wird, die andere, da die Schau des Denkenden vom Gedächtnis geformt wird. Die mittlere hingegen wollte ich nicht vorlegen, weil man hier nicht von Schau zu sprechen pflegt, wenn dem Gedächtnis die Form anvertraut wird, die im Sinne des Sehenden entsteht. Überall jedoch erscheint der Wille nur als Einiger gleichsam des Erzeugers und des Sprosses. Und deshalb kann er, von wo immer er ausgeht, nicht Erzeuger und nicht Sproß genannt werden.