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Kirchengeschichte (BKV)
37. Ursprung des Arianismus bei den Gothen
Ich halte es für angezeigt, denjenigen, welche es nicht wissen, noch mitzuteilen, wie diese Barbaren von S. 260 der Krankheit des Arianismus angesteckt worden sind. Als sie nach Überschreiten der Donau mit Valens über einen Friedensvertrag verhandelten, da war der unglückselige Eudoxius zugegen und riet dem Kaiser, die Gothen dahin zu bringen, daß sie in kirchliche Gemeinschaft mit ihm treten; sie hatten nämlich schon vor längerer Zeit das Licht der Gotteserkenntnis in sich aufgenommen und nährten sich von der Lehre der Apostel. Die Gleichheit der religiösen Überzeugung, sagte er, werde den Frieden noch dauerhafter machen. Valens billigte diese Meinung und schlug den Führern der Gothen Glaubensgemeinschaft vor. Diese erwiderten jedoch, sie könnten es nicht über sich bringen, den Glauben ihrer Väter zu verlassen. Nun war aber zu jener Zeit ihr Bischof Ulphilas, ein Mann, dem sie volles Vertrauen schenkten und dessen Worte sie wie ein unabänderliches Gesetz betrachteten. Diesen wußte nun Eudoxius durch Worte zu gewinnen und durch Geldgeschenke zu ködern und brachte ihn so dahin, daß er die Barbaren überredete, mit dem Kaiser in Gemeinschaft zu treten. Er überredete sie aber dadurch, daß er ihnen vorstellte, der Streit verdanke seinen Ursprung nur dem Ehrgeize, in den Dogmen dagegen sei kein Unterschied. Daher halten die Gothen bis auf den heutigen Tag den Vater für größer als den Sohn; ein Geschöpf aber wollen sie den Sohn nicht nennen, obschon sie mit denen, welche ihn so nennen, Kirchengemeinschaft halten. Sie haben also doch die von den Vätern ererbte Lehre nicht ganz aufgegeben. Denn da Ulphilas sie überredete, mit Eudoxius und Valens in Gemeinschaft zu treten, erklärte er, es sei kein Unterschied im Dogma, sondern allein grundlose Streitsucht habe die Spaltung hervorgerufen1.
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Ulfila (Wulfila = Wölflein), der eigentliche Apostel der Gothen, war schon früher von Eusebius in Konstantinopel für den Arianismus gewonnen und 341 zum Bischof der Gothen geweiht worden. Unter Valens aber und durch den Einfluß dieses Kaisers hat der Arianismus, wie es scheint, erst so recht allgemeine Verbreitung bei den Westgothen gefunden, und ist von diesen dann auch auf die meisten anderen germanischen Stämme übergegangen. ↩
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The Ecclesiastical History of Theodoret (CCEL)
Chapter XVI. Of Amphilochius, bishop of Iconium.
On the emperor’s return the admirable Amphilochius, whom I have often mentioned, came to beg that the Arian congregations might be expelled from the cities. The emperor thought the petition too severe, and refused it. The very wise Amphilochius at the moment was silent, for he had hit upon a memorable device. The next time he entered the Palace and beheld standing at the emperor’s side his son Arcadius, who had lately been appointed emperor, he saluted Theodosius as was his wont, but did no honour to Arcadius. The emperor, thinking that this neglect was due to forgetfulness, commanded Amphilochius to approach and to salute his son. “Sir,” said he, “the honour which I have paid you is enough.” Theodosius was indignant at the discourtesy, and said, “Dishonour done to my son is a rudeness to myself.” Then, and not till then, the very wise Amphilochius disclosed the object of his conduct, and said with a loud voice, “You see, sir, that you do not brook dishonour done your son, and are bitterly angry with those who are rude to him. Believe then that the God of all the world abominates them that blaspheme the Only begotten Son, and hates them as ungrateful to their Saviour and Benefactor.”
Then the emperor understood the bishop’s drift, and admired both what he had done and what he had said. Without further delay he put out an edict forbidding the congregations of heretics. 1
But to escape all the snares of the common enemy of mankind is no easy task. Often it happens that one who has kept clear of lascivious passion is fixed fast in the toils of avarice; and if he prove superior to greed there on the other side is the pitfall of envy, and even if he leap safe over this he will find a net of passion waiting for him on the other side. Other innumerable stumbling blocks the enemy sets in men’s paths, trying to catch them to their ruin. 2
Then he has at his disposal the bodily passions to help the wiles which he lays against the soul. The mind alone, if it keep awake, gets the better of him, frustrating the assault of his devices by its inclination to what is Divine. Now, since this admirable emperor had his share of human nature, 3 and was not free from its emotions, his righteous anger passed the bounds of moderation, and caused the perpetration of a savage and lawless deed. I must tell this story for the sake of those into whose hands it will fall; it does not, indeed, only involve blame of the admirable emperor, but so redounds to his credit as to deserve to be remembered.
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Arcadius was declared Augustus early in 383 (Clinton Fast. Rome, I. p. 504). Theodosius issued his edict against the heretics in September of same year. Sozomen (7. 6) tells the story of an anonymous old man, priest of an obscure city, simple and unworldly; “this,” remarks Bishop Lightfoot (Dic. Christ. Biog. i. 106), “is as unlike Amphilochius as it can possibly be.” ↩
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“ ἀγρεύων .” cf. Mark xii. 13 ↩
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“Irasci sane rebus indignis, sed flecti cito.” Aur. Vict. xlviii. ↩