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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 4.--The Trinity and the Image of God is in that Part of the Mind Alone Which Belongs to the Contemplation of Eternal Things.
4. When, therefore, we discuss the nature of the human mind, we discuss a single subject, and do not double it into those two which I have mentioned, except in respect to its functions. Therefore, when we seek the trinity in the mind, we seek it in the whole mind, without separating the action of the reason in things temporal from the contemplation of things eternal, so as to have further to seek some third thing, by which a trinity may be completed. But this trinity must needs be so discovered in the whole nature of the mind, as that even if action upon temporal things were to be withdrawn, for which work that help is necessary, with a view to which some part of the mind is diverted in order to deal with these inferior things, yet a trinity would still be found in the one mind that is no where parted off; and that when this distribution has been already made, not only a trinity may be found, but also an image of God, in that alone which belongs to the contemplation of eternal things; while in that other which is diverted from it in the dealing with temporal things, although there may be a trinity, yet there cannot be found an image of God.
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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
4. Kapitel. Bild der göttlichen Dreieinigkeit ist der Mensch nur in jenem Teil seines Wesens, welcher für die Schau des Ewigen bestimmt ist.
4. Da wir also über die Natur des menschlichen Geistes reden, reden wir über eine einzige Wirklichkeit; wir verdoppeln sie nur hinsichtlich ihrer Aufgaben zur erwähnten Zweiheit. Wenn wir daher in ihr eine Dreiheit suchen, suchen wir sie in der Ganzheit ihres Seins, indem wir nicht die Verstandesbeschäftigung mit dem Zeitlichen von der Beschauung des Ewigen trennen, um dann etwas Drittes zu suchen, in dem sich die Dreiheit vollende. Vielmehr muß sich in der ganzen Natur des Geistes die Dreiheit in der Weise auffinden lassen, daß, wenn die Beschäftigung mit dem Zeitlichen ausfällt — für dies Werk ist eine Hilfe nötig, und deshalb wird für die Verwaltung dieses Niedrigen ein Teil des Geistes abgeordnet —, doch in dem einen in keiner Hinsicht aufgeteilten Geiste sich eine Dreiheit finde; daß aber, wenn schon jene Aufteilung geschieht, in jenem Teil, welcher der Beschauung des Ewigen zugeordnetS. 130 ist, nicht nur eine Dreiheit, sondern auch ein Bild Gottes sich finde, in jenem aber, der zur Beschäftigung mit dem Zeitlichen abgeordnet ist, zwar eine Dreiheit, nicht jedoch ein Bild Gottes gefunden werden könne.