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On Idolatry
Chapter XIX.--Concerning Military Service.
In that last section, decision may seem to have been given likewise concerning military service, which is between dignity and power. 1 But now inquiry is made about this point, whether a believer may turn himself unto military service, and whether the military may be admitted unto the faith, even the rank and file, or each inferior grade, to whom there is no necessity for taking part in sacrifices or capital punishments. There is no agreement between the divine and the human sacrament, 2 the standard of Christ and the standard of the devil, the camp of light and the camp of darkness. One soul cannot be due to two masters--God and Caesar. And yet Moses carried a rod, 3 and Aaron wore a buckle, 4 and John (Baptist) is girt with leather 5 and Joshua the son of Nun leads a line of march; and the People warred: if it pleases you to sport with the subject. But how will a Christian man war, nay, how will he serve even in peace, without a sword, which the Lord has taken away? 6 For albeit soldiers had come unto John, and had received the formula of their rule; 7 albeit, likewise, a centurion had believed; 8 still the Lord afterward, in disarming Peter, unbe**d every soldier. No dress is lawful among us, if assigned to any unlawful action.
Elucidation II. ↩
"Sacramentum" in Latin is, among other meanings, "a military oath." ↩
"Virgam." The vine switch, or rod, in the Roman army was a mark of the centurion's (i.e., captain's) rank. ↩
To fasten the ephod; hence the buckle worn by soldiers here referred to would probably be the belt buckle. Buckles were sometimes given as military rewards (White and Riddle). ↩
As soldiers with belts. ↩
Matt. xxvi. 52; 2 Cor. x. 4; John xviii. 36. ↩
See Luke iii. 12, 13. ↩
Matt. viii. 5, etc.; Luke vii. 1, etc. ↩
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De l'idolatrie
XIX.
On pourrait, dans ce chapitre, traiter de la milice, qui lient le milieu entre la dignité et la puissance. Il s'agit en ce moment de savoir si un Chrétien peut servir dans l'armée; si un soldat des derniers rangs, qui ne se trouve jamais dans la nécessité de sacrifier aux dieux, ou de prononcer des peines capitales, peut être admis dans l'Eglise. Il n'y a pas de communauté possible entre les serments faits à Dieu et les serments faits à l'homme; entre l'étendard du Christ et le drapeau du démon; entre le camp de la lumière et le camp des ténèbres; une seule et même vie ne peut être duc à deux maîtres, à Dieu et à César. Sans doute Moïse porta une verge; Aaron ceignit la cuirasse; Jean revêtit le baudrier; Jésus, fils de Nave, conduisit une armée; le peuple de Dieu lui-même combattit, si vous aimez à disputer. Mais comment le soldat combattra-t-il, comment même servira-t-il pendant la paix, s'il n'a pas d'épée? Or, le Seigneur a brisé l'épée. Il est bien vrai que les soldats se rendirent auprès de Jean et reçurent de sa bouche la règle qu'il fallait observer; il est bien vrai que le centurion eut la foi; mais toujours est-il que le Seigneur, en désarmant Pierre, a désarmé tous les soldats. Rien de ce qui sert à un acte illicite n'est licite chez nous.