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Erster Brief an die Korinther (BKV)
4. Kap. Eifersucht hat stets schlimme Folgen gezeitigt.
1. So steht nämlich geschrieben: „Und es geschah nach einigen Tagen, da brachte Kain von den Früchten der Erde Gott ein Opfer dar, und Abel seinerseits brachte dar von der Erstgeburt der Schafe und von ihrem Fette. 2. Und Gott sah auf Abel und seine Gaben, Kain aber und seine Opfer beachtete er nicht. 3. Und Kain war gar sehr betrübt und sein Angesicht fiel ein. 4. Und Gott sprach zu Kain: Warum bist du gar so betrübt geworden und warum ist eingefallen dein Angesicht? Hast du nicht gesündigt, wenn du zwar richtig dargebracht, aber nicht richtig geteilt hast? 5. Beruhige dich; es kehrt zu dir zurück deine Gabe, und du sollst verfügen über sie. 6. Und Kain sprach zu seinem Bruder Abel: Wir wollen auf das Feld hinausgehen. Und es geschah, während sie auf dem Felde waren, erhob sich Kain gegen seinen Bruder Abel und schlug ihn tot“1. 7. Sehet, Brüder, Eifersucht und Neid hat den Brudermord verschuldet. 8. Wegen der Eifersucht musste unser Vater Jakob fliehen vor dem Angesicht Esaus, seines Bruders. 9. Die Eifersucht war schuld, dass Joseph bis zum Tode S. 28 verfolgt wurde und dass er in Knechtschaft geriet. 10. Eifersucht zwang Moses, vor dem Angesichte des ägyptischen Königs Pharao zu fliehen, da er von einem Stammesgenossen hören musste: „Wer hat dich zum Richter oder Rächer über uns gesetzt? Willst du etwa auch mich umbringen, wie du gestern den Ägypter erschlagen hast?"2 11. Wegen Eifersucht mussten Aaron und Mariam außerhalb des Lagers bleiben3. 12. Eifersucht führte Dathan und Abiron lebend in die Unterwelt hinab, weil sie sich widersetzten gegen Moses, den Diener Gottes4. 13. Wegen Eifersucht musste David Mordanschlag erleiden nicht nur von Leuten fremder Stämme, sondern auch von Saul, dem Könige Israels, wurde er verfolgt5.
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The First Epistle of Clement to the Corinthians
Chapter IV.--Many evils have already flowed from this source in ancient times.
For thus it is written: "And it came to pass after certain days, that Cain brought of the fruits of the earth a sacrifice unto God; and Abel also brought of the firstlings of his sheep, and of the fat thereof. And God had respect to Abel and to his offerings, but Cain and his sacrifices He did not regard. And Cain was deeply grieved, and his countenance fell. And God said to Cain, Why art thou grieved, and why is thy countenance fallen? If thou offerest rightly, but dost not divide rightly, hast thou not sinned? Be at peace: thine offering returns to thyself, and thou shalt again possess it. And Cain said to Abel his brother, Let us go into the field. And it came to pass, while they were in the field, that Cain rose up against Abel his brother, and slew him." 1 Ye see, brethren, how envy and jealousy led to the murder of a brother. Through envy, also, our father Jacob fled from the face of Esau his brother. 2 Envy made Joseph be persecuted unto death, and to come into bondage. 3 Envy compelled Moses to flee from the face of Pharaoh king of Egypt, when he heard these words from his fellow-countryman, "Who made thee a judge or a ruler over us? wilt thou kill me, as thou didst kill the Egyptian yesterday?" 4 On account of envy, Aaron and Miriam had to make their abode without the camp. 5
Envy brought down Dathan and Abiram alive to Hades, through the sedition which they excited against God's servant Moses. 6 Through envy, David underwent the hatred not only of foreigners, but was also persecuted by Saul king of Israel. 7
Gen. iv. 3-8. The writer here, as always, follows the reading of the Septuagint, which in this passage both alters and adds to the Hebrew text. We have given the rendering approved by the best critics; but some prefer to translate, as in our English version, "unto thee shall be his desire, and thou shalt rule over him." See, for an ancient explanation of the passage, Irenaeus, Adv. Haer., iv. 18, 3. ↩
Gen. xxvii. 41, etc. ↩
Gen. xxxvii. ↩
Ex. ii. 14. ↩
Num. xii. 14, 15. [In our copies of the Septuagint this is not affirmed of Aaron.] ↩
Num. xvi. 33. ↩
1 Kings xviii. 8, etc. ↩