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De l'âme
XV.
Cherchons avant tout s'il existe dans l'âme quelque portion vitale et sapientielle, que l'on nomme hégémonicon, ou dirigeante. La nier, c'est mettre en péril l'essence de l'âme tout entière; enfin ceux qui nient cette partie prédominante ont pensé auparavant que l'âme n'était rien. Un certain Dicœarque de Messine, et parmi les médecins André et Asclépiade, ont détruit cette faculté prééminente, en voulant que les sens auxquels on l'attribue résident dans le principe pensant lui-même. Asclépiade |26 même s'applaudit de ce raisonnement: « La plupart des animaux, si on leur enlève les parties du corps dans lesquelles on place le siège principal de cette faculté souveraine, ne laissent pas de survivre quelque temps et de donner des marques d'intelligence. Il en est ainsi des mouches, des guêpes et des sauterelles, quand on leur coupe la tête; ainsi des chèvres, des tortues et des anguilles, quand on leur arrache le cœur. Donc la faculté prépondérante n'existe pas, ajoute-t-il. Si elle existait, la vigueur de l'âme ne continuerait pas, une fois que la faculté supérieure est anéantie avec ses organes. « Mais, contrairement à Dicœarque, la plupart des philosophes, Platon, Straton, Epicure, Démocrite, Empédocle, Socrate, Aristote; contrairement à André et Asclépiade, la plupart des médecins, Hérophile, Erasistrate, Dioclès, Hippocrate et Soranus lui-même, et enfin nous autres chrétiens, plus nombreux que tous, nous que Dieu éclaire sur ce double point, nous soutenons qu'il y a dans l'âme une faculté dominante, et qu'elle a son sanctuaire dans une certaine partie du corps. Si en effet, nous lisons « que Dieu sonde et interroge le cœur; » si on est reconnu comme son prophète par là même « que l'on révèle ce qui se passe au fond des cœurs; » si Dieu lui-même au milieu de son peuple prévient les pensées du cœur: «Que pensez-vous de mauvais dans vos cœurs? » si David demande aussi à Dieu de créer en lui un cœur pur; si Paul déclare que « c'est par le cœur que l'on croit à la justice; » si, d'après Jean, « chacun est condamné par son cœur; » si enfin « quiconque regarde une femme avec convoitise, est déjà adultère au fond de son cœur, » ces deux points deviennent manifestes; d'abord qu'il y a dans l'âme quelque chose de prédominant, où se rassemble la volonté divine, c'est-à-dire une force sapientielle et vitale; car ce qui raisonne est vivant; ensuite qu'elle réside dans le trésor de notre corps auquel Dieu fait allusion. Conséquemment il ne faut pas penser avec Heraclite, que cette faculté souveraine se meut par une |27 force extérieure; avec Moschion, qu'elle flotte çà et là dans toute l'étendue du corps; avec Platon, qu'elle est renfermée dans la tête; avec Xénocrate, qu'elle siège sur le sommet du front; avec Hippocrate, qu'elle repose dans le cerveau. On ne la placera pas non plus vers la base du cerveau, comme Hérophile; dans les membranes qui enveloppent ce dernier, comme Straton et Erasistrate; dans le milieu des sourcils, comme Straton le physicien; ni dans toute la cuirasse de la poitrine, comme Epicure. Les Egyptiens avaient déjà reconnu cette vérité, ainsi que ceux qui passent pour les interprètes des choses divines, comme le témoigne ce vers d'Orphée ou d'Empédocle: « Le sens est le sang qui nage autour du cœur. » Il y a mieux. Protagoras, Apollodore et Chrysippe eux-mêmes sont de cette opinion, de sorte qu'Asclépiade, réfuté par eux, cherche ses chèvres qui bêlent sans cœur, et chasse ses mouches qui voltigent sans tête, et que tous ceux qui préjugent les dispositions de l'âme humaine d'après la condition des bêtes, savent que ce sont eux plutôt qui vivent sans cœur et sans cervelle.
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A Treatise on the Soul
Chapter XV.--The Soul's Vitality and Intelligence. Its Character and Seat in Man.
In the first place, (we must determine) whether there be in the soul some supreme principle of vitality and intelligence 1 which they call "the ruling power of the soul"--to hegemonikon for if this be not admitted, the whole condition of the soul is put in jeopardy. Indeed, those men who say that there is no such directing faculty, have begun by supposing that the soul itself is simply a nonentity. One Dicaearchus, a Messenian, and amongst the medical profession Andreas and Asclepiades, have thus destroyed the (soul's) directing power, by actually placing in the mind the senses, for which they claim the ruling faculty. Asclepiades rides rough-shod over us with even this argument, that very many animals, after losing those parts of their body in which the soul's principle of vitality and sensation is thought mainly to exist, still retain life in a considerable degree, as well as sensation: as in the case of flies, and wasps, and locusts, when you have cut off their heads; and of she-goats, and tortoises, and eels, when you have pulled out their hearts. (He concludes), therefore, that there is no especial principle or power of the soul; for if there were, the soul's vigour and strength could not continue when it was removed with its domiciles (or corporeal organs). However, Dicaearchus has several authorities against him--and philosophers too--Plato, Strato, Epicurus, Democritus, Empedocles, Socrates, Aristotle; whilst in opposition to Andreas and Asclepiades (may be placed their brother) physicians Herophilus, Erasistratus, Diocles, Hippocrates, and Soranus himself; and better than all others, there are our Christian authorities. We are taught by God concerning both these questions--viz. that there is a ruling power in the soul, and that it is enshrined 2 in one particular recess of the body. For, when one reads of God as being "the searcher and witness of the heart;" 3 when His prophet is reproved by His discovering to him the secrets of the heart; 4 when God Himself anticipates in His people the thoughts of their heart, 5 "Why think ye evil in your hearts?" 6 when David prays "Create in me a clean heart, O God," 7 and Paul declares, "With the heart man believeth unto righteousness," 8 and John says, "By his own heart is each man condemned;" 9 when, lastly, "he who looketh on a woman so as to lust after her, hath already committed adultery with her in his heart," 10 --then both points are cleared fully up, that there is a directing faculty of the soul, with which the purpose of God may agree; in other words, a supreme principle of intelligence and vitality (for where there is intelligence, there must be vitality), and that it resides in that most precious part 11 of our body to which God especially looks: so that you must not suppose, with Heraclitus, that this sovereign faculty of which we are treating is moved by some external force; nor with Moschion, 12 that it floats about through the whole body; nor with Plato, that it is enclosed in the head; nor with Zenophanes, that it culminates in the crown of the head; nor that it reposes in the brain, according to the opinion of Hippocrates; nor around the basis of the brain, as Herophilus thought; nor in the membranes thereof, as Strato and Erasistratus said; nor in the space between the eyebrows, as Strato the physician held; nor within the enclosure 13 of the breast, according to Epicurus: but rather, as the Egyptians have always taught, especially such of them as were accounted the expounders of sacred truths; 14 in accordance, too, with that verse of Orpheus or Empedocles:
"Namque homini sanguis circumcordialis est sensus." 15
"Man has his (supreme) sensation in the blood around his heart."
Even Protagoras 16 likewise, and Apollodorus, and Chrysippus, entertain this same view, so that (our friend) Asclepiades may go in quest of his goats bleating without a heart, and hunt his flies without their heads; and let all those (worthies), too, who have predetermined the character of the human soul from the condition of brute animals, be quite sure that it is themselves rather who are alive in a heartless and brainless state.
Sapientialis. ↩
Consecratum. ↩
Wisd. i. 6. ↩
Prov. xxiv. 12. ↩
Ps. cxxxix. 23. ↩
Matt. ix. 4. ↩
Ps. li. 12. ↩
Rom. x. 10. ↩
1 John iii. 20. ↩
Matt. v. 28. ↩
In eo thesauro. ↩
Not Suidas' philosopher of that name, but a renowned physician mentioned by Galen and Pliny (Oehler). ↩
Lorica. ↩
The Egyptian hierophants. ↩
The original, as given in Stobaeus, Eclog. i. p. 1026, is this hexameter: Aima gar anthropois perikardion esti noema. ↩
Or probably that Praxagoras the physician who is often mentioned by Athenaeus and by Pliny (Pamel.). ↩