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Aux nations
VI.
Eh bien! m'accordez-vous que non seulement la divinité ne court pas à la manière d'un esclave, mais qu'au contraire elle est avant tout immuable, sans pouvoir souffrir ni diminution, ni suspension, ni aucune altération de quelque nature qu'elle soit? Mais, d'ailleurs, sa félicité disparaît si elle est passible. Regardez cependant. Les astres s'éclipsent et attestent qu'ils se sont éclipsés. La lune, par son accroissement même, confesse tout ce qu'elle a perdu auparavant. Souvent même il vous arrive de suivre ses défaillances dans le miroir de l'eau, pour ne rien dire là-dessus de plus que n'en savent les mages. Le soleil lui-même n'est pas à l'abri de ces accidents. Expliquez comme il vous plaira ces phénomènes célestes; un dieu ne peut ni décroître, ni cesser un moment d'être. Que les doctrines humaines qui, par leurs vaines conjectures, mentent à la sagesse et à la vérité, entassent sophisme sur sophisme. Qu'importe? Mais l'homme est ainsi fait, que celui qui a le mieux parlé passe pour avoir dit la vérité, et non pas celui qui a dit la vérité pour avoir le mieux parlé. Toutefois, pour peu que l'on veuille réfléchir, on reconnaîtra bientôt qu'il est plus vraisemblable que ces éléments soient gouvernés par quelqu'un, que de penser qu'ils se gouvernent par eux-mêmes. Il faudra en conclure qu'ils ne sont pas dieux, puisqu'ils obéissent. S'il faut se tromper ici, j'aime mieux me tromper dans la simplicité du coeur, que de m'égarer dans les spéculations des philosophes. Mais il vaut mieux encore se tromper avec les philosophes qu'avec les poètes. Les premiers du moins attribuent la divinité à des créatures qu'ils regardent comme supérieures à l'homme, soit par leur position, soit par leur force, soit par leur grandeur, soit par leurs bien- faits. Car ce qui est supérieur à l'homme, on peut le croire voisin de Dieu.
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Ad Nationes
Chapter VI.--The Changes of the Heavenly Bodies, Proof that They are Not Divine. Transition from the Physical to the Mythic Class of Gods.
Come now, do you allow that the Divine Being not only has nothing servile in His course, but exists in unimpaired integrity, and ought not to be diminished, or suspended, or destroyed? Well, then, all His blessedness 1 would disappear, if He were ever subject to change. Look, however, at the stellar bodies; they both undergo change, and give clear evidence of the fact. The moon tells us how great has been its loss, as it recovers its full form; 2 its greater losses you are already accustomed to measure in a mirror of water; 3 so that I need not any longer believe in any wise what magians have asserted. The sun, too, is frequently put to the trial of an eclipse. Explain as best you may the modes of these celestial casualties, it is impossible 4 for God either to become less or to cease to exist. Vain, therefore, are 5 those supports of human learning, which, by their artful method of weaving conjectures, belie both wisdom and truth. Besides, 6 it so happens, indeed, according to your natural way of thinking, that he who has spoken the best is supposed to have spoken most truly, instead of him who has spoken the truth being held to have spoken the best. Now the man who shall carefully look into things, will surely allow it to be a greater probability that those 7 elements which we have been discussing are under some rule and direction, than that they have a motion of their own, and that being under government they cannot be gods. If, however, one is in error in this matter, it is better to err simply than speculatively, like your physical philosophers. But, at the same time, 8 if you consider the character of the mythic school, (and compare it with the physical,) the error which we have already seen frail men 9 making in the latter is really the more respectable one, since it ascribes a divine nature to those things which it supposes to be superhuman in their sensibility, whether in respect of their position, their power, their magnitude, or their divinity. For that which you suppose to be higher than man, you believe to be very near to God.
Felicitas. ↩
These are the moon's monthly changes. ↩
Tertullian refers to the Magian method of watching eclipses, the enoptromanteia. ↩
Instead of "non valet," there is the reading "non volet," "God would not consent," etc. ↩
Viderint igitur "Let them look to themselves," "never mind them." ↩
Alias. ↩
Ista. ↩
Sedenim. ↩
Mortalitas. ↩