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Against Praxeas
Chapter XXXI.--Retrograde Character of the Heresy of Praxeas. The Doctrine of the Blessed Trinity Constitutes the Great Difference Between Judaism and Christianity.
But, (this doctrine of yours bears a likeness) to the Jewish faith, of which this is the substance--so to believe in One God as to refuse to reckon the Son besides Him, and after the Son the Spirit. Now, what difference would there be between us and them, if there were not this distinction which you are for breaking down? What need would there be of the gospel, which is the substance of the New Covenant, laying down (as it does) that the Law and the Prophets lasted until John the Baptist, if thenceforward the Father, the Son, and the Spirit are not both believed in as Three, and as making One Only God? God was pleased to renew His covenant with man in such a way as that His Unity might be believed in, after a new manner, through the Son and the Spirit, in order that God might now be known openly, 1 in His proper Names and Persons, who in ancient times was not plainly understood, though declared through the Son and the Spirit. Away, then, with 2 those "Antichrists who deny the Father and the Son." For they deny the Father, when they say that He is the same as the Son; and they deny the Son, when they suppose Him to be the same as the Father, by assigning to Them things which are not Theirs, and taking away from Them things which are Theirs. But "whosoever shall confess that (Jesus) Christ is the Son of God" (not the Father), "God dwelleth in him, and he in God." 3 We believe not the testimony of God in which He testifies to us of His Son. "He that hath not the Son, hath not life." 4 And that man has not the Son, who believes Him to be any other than the Son.
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Contre Praxéas
XXXI.
Au reste, croire à l'unité de Dieu sans vouloir admettre dans l'unité divine le Fils, et après lui l'Esprit saint, c'est n'avoir que la foi des Juifs. Qu'est-ce donc qui nous distingue d'avec eux, sinon cette différence? A quoi bon l'Evangile, et la substance du nouveau Testament, qui nous déclarent «que la loi et les prophètes ont subsisté jusqu'à Jean,» si depuis il n'a pas fallu croire que Dieu est un en trois personnes, le Père, le Fils, le Saint-Esprit? Dieu a voulu renouveler le sacrement de la Foi, afin que le monde le crût d'une manière nouvelle, un par le Fils et l'Esprit saint, et que Dieu fût reconnu publiquement sous les noms et les personnes qui lui sont propres, puisque le monde ne l'avait pas reconnu autrefois, lorsque le prêchaient le Fils et l'Esprit. Que nous importent donc «les antechrists qui nient le Père et le Fils?» Ils nient véritablement le Père en le confondant avec le Fils, et ils nient le Fils en le confondant avec le Père, puisqu'ils leur accordent ce qu'ils ne sont pas et leur dérobent ce qu'ils sont. «Celui qui confesse que le Christ est le Fils de Dieu,» et non le Père, «Dieu demeure en lui et lui en Dieu. Pour nous, nous avons cru au témoignage que Dieu a rendu de son Fils. Celui qui n'a point le Fils n'a point la vie.» Or, ce n'est pas croire au Fils que de le croire tout autre que Fils.