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The Epitome of the Divine Institutes
Chap. XXII.--Of the Sacred Rites Introduced by Faunus and Numa.
Faunas was the first in Latium who introduced these follies, who both instituted bloody sacrifices to his grandfather Saturnus, and wished that his father Picus should be worshipped as a god, and placed Fatua Fauna his wife and sister among the gods, and named her the good goddess. Then at Rome, Numa, who burthened those rude and rustic then with new superstitions, instituted priesthoods, and distributed the gods into families and nations, that he might call off the fierce spirits of the people from the pursuits of arms. Therefore Lucilius, in deriding the folly of those who are slaves to vain superstitions, introduced these verses:--
"Those bugbears 1 the Lamiae, which Faunus and Numa Pompilius and others instituted, at these he trembles; he places everything in this. As infant boys believe that every statue of bronze is a living man, so these imagine that all things reigned are true: they believe that statues of bronze contain a heart. It is a painter's 2 gallery; nothing is real, everything fictitious."
Tullius also, writing of the nature of the gods, complains that false and fictitious gods have been introduced, and that from thus source have arisen false opinions, and turbulent errors, and almost old womanly superstitions, which opinion ought in comparison 3 with others to be esteemed more weighty, because these things were spoken by one who was both a philosopher and a priest.
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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)
17. Faunus und Numa.
All diese Ungereimtheiten hat in Latium zuerst Faunus eingeführt. Dieser hat seinem Großvater Saturnus zu Ehren blutige Opfer eingesetzt, seinem Vater Pikus göttliche Verehrung zuerkannt, seine Gattin und Schwester Fenta Fauna unter die Götter versetzt und Bona Dea genannt. In der Folgezeit hat zu Rom Numa1 das ungeschlachte und ungebildete Volk mit neuen Arten von Aberglauben beladen, Priestertümer eingeführt und den Familien und Geschlechtern ihre Götter zugeteilt, um den rauhen Sinn des Volkes von der Vorliebe für die Waffen abzubringen. Daher verspottet Lucilius2 die Albernheit der Leute, die nichtigen Wahngebilden dienen, in folgenden Versen: „Grause Gespenster, des Faunus und Numa Pompilius' Erfindung, Wecken ihm Furcht und Grauen, als wären sie wahr und lebendig. S. 145 Wie von Bildern aus Erz bedünkt unmündigen Kindern, Daß sie leben und atmen, so dünken alle Gebilde Diesen als wahr; sie legen Verstand in die ehernen Bilder. Werke der Maler und Künstler, nichts Wirkliches, lauter Gespinste.“ Auch Cicero klagt in seiner Abhandlung vom „Wesen der Götter“ über die Einführung eingebildeter und erdichteter Gottheiten; daraus seien grundverkehrte Wahnvorstellungen, sinnverwirrende Irrtümer und Auswüchse des Aberglaubens entstanden, die man nur altweibermäßig nennen könne.3