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Dialogue of Justin, Philosopher and Martyr, with Trypho, a Jew
Chapter CXVIII.--He exhorts to repentance before Christ comes; in whom Christians, since they believe, are far more religious than Jews.
"So that you ought rather to desist from the love of strife, and repent before the great day of judgment come, wherein all those of your tribes who have pierced this Christ shall mourn, as I have shown has been declared by the Scriptures. And I have explained that the Lord swore, after the order of Melchizedek,' 1 and what this prediction means; and the prophecy of Isaiah which says, His burial is taken away from the midst,' 2 I have already said, referred to the future burying and rising again of Christ; and I have frequently remarked that this very Christ is the Judge of all the living and the dead. And Nathan likewise, speaking to David about Him, thus continued: I will be His Father, and He shall be my Son; and my mercy shall I not take away from Him, as I did from them that went before Him; and I will establish Him in my house, and in His kingdom for ever.' 3 And Ezekiel says, There shall be no other prince in the house but He.' 4 For He is the chosen Priest and eternal King, the Christ, inasmuch as He is the Son of God; and do not suppose that Isaiah or the other prophets speak of sacrifices of blood or libations being presented at the altar on His second advent, but of true and spiritual praises and giving of thanks. And we have not in vain believed in Him, and have not been led astray by those who taught us such doctrines; but this has come to pass through the wonderful foreknowledge of God, in order that we, through the calling of the new and eternal covenant, that is, of Christ, might be found more intelligent and God-fearing than yourselves, who are considered to be lovers of God and men of understanding, but are not. Isaiah, filled with admiration of this, said: And kings shall shut their mouths: for those to whom no announcement has been made in regard to Him 5 shall see; and those who heard not shall understand. Lord, who hath believed our report? and to whom is the arm of the Lord revealed?' 6
"And in repeating this, 7 Trypho," I continued, "as far as is allowable, I endeavour to do so for the sake of those who came with you to-day, yet briefly and concisely."
Then he replied, "You do well; and though you repeat the same things at considerable length, be assured that I and my companions listen with pleasure."
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Dialogue de Saint Justin avec le juif Tryphon
CXVIII.
1 Ah ! ne vaut-il pas mieux pour vous, mes amis, renoncer à tout esprit de contention et faire pénitence avant l'arrivée de ce grand jour du jugement, où se feront entendre les gémissements de tous ceux de vos tribus qui ont percé le Christ, comme vous l'annoncent les livres saints? Ces paroles de David:
« Le Seigneur l'a juré, vous êtes prêtre selon l'ordre de Melchisédech, »
je les ai citées et je vous ai développé le sens de cette prédiction; cet oracle d'Isaïe:
« Et sa sépulture a disparu du milieu de nous, »
vous a montré qu'il devait mourir et ressusciter. Je me suis attaché à vous prouver que le Christ devait aussi juger les vivants et les morts. 2 C'est en ces termes que Nathan parle de lui à David : « Je serai son père et il sera mon fils; je ne retirerai point de lui ma miséricorde ainsi que je l'ai retirée de ceux qui étaient avant lui; Je l'établirai dans ma maison, et son trône sera affermi pour toujours. » Selon Ezéchiel, il est le seul chef de la maison da Seigneur; car le Christ, en sa qualité de fils de Bien, est le Prêtre par excellence, le Roi éternel. Ne croyez pas qu'il nous ait été recommandé par Isaïe et par les autres prophètes, de nous préparer à son second avènement par des sacrifices de sang et des libations; il faut maintenant des sacrifices, non plus figuratifs, mais véritables et spirituels, la louange et l'action de grâces. Notre croyance en Jésus n'est donc pas une erreur; ceux qui nous ont appris à croire en lui ne nous ont pas trompés. Ô Providence admirable ! vous vous flattées vainement d'aimer Dieu, d'être sages; les hommes vraiment sages, vraiment religieux, vous ne les trouvez plus que parmi ceux qui sont fidèles à la vocation du testament nouveau et éternel, Je veux dire à la voix du Christ; 4 et voilà précisément ce que disait Isaïe dans un transport d'admiration :
« Et les rois devant lui garderont le silence; car ceux à qui il n'a point été annoncé, verront; ceux qui n'en ont point entendu parler, comprendront. Seigneur, qui a cru à votre parole? A qui le bras de Dieu s'est-il révélé? »
Je résume toutes ces preuves, ô Tryphon, le plus succinctement possible, pour l'instruction de ceux qui sont venus aujourd'hui avec vous.
5 — Je vous en remercie, me dit-il, et bien que vous soyez revenu sur les mêmes choses à plusieurs reprises, je dois vous dire que nous vous entendons avec un extrême plaisir.