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History of the Arians
50. How Constantius shews his respect for his father and brother.
If therefore, as he declares in his letters, he desired to observe his sire’s practice, why did he first send out Gregory, and now this George, the eater of stores 1? Why does he endeavour so earnestly to introduce into the Church these Arians, whom his father named Porphyrians 2, and banish others while he patronises them? Although his father admitted Arius to his presence, yet when Arius perjured himself and burst asunder 3 he lost the compassion of his father; who, on learning the truth, condemned him as an heretic. Why moreover, while pretending to respect the Canon of the Church, has he ordered the whole course of his conduct in opposition to them? For where is there a Canon that a Bishop should be appointed from Court? Where is there a Canon 4 that permits soldiers to invade Churches? What tradition is there allowing counts and ignorant P. 289 eunuchs to exercise authority in Ecclesiastical matters, and to make known by their edicts the decisions of those who bear the name of Bishops? He is guilty of all manner of falsehood for the sake of this unholy heresy. At a former time he sent out Philagrius as Prefect a second time 5, in opposition to the opinion of his father, and we see what has taken place now. Nor ‘for his brother’s sake’ does he speak the truth. For after his death he wrote not once nor twice, but three times to the Bishop, and repeatedly promised him that he would not change his behaviour towards him, but exhorted him to be of good courage, and not suffer any one to alarm him, but to continue to abide in his Church in perfect security. He also sent his commands by Count Asterius, and Palladius the Notary, to Felicissimus, who was then Duke, and to the Prefect Nestorius, that if either Philip the Prefect, or any other should venture to form any plot against Athanasius, they should prevent it.
George had been pork-contractor to the army, and had been detected in peculation. vid.de Syn.37, note 3. ↩
Constantine called the Arians by this title after the philosopher Porphyry, the great enemy of Christianity. Socrates has preserved the Edict.Hist.i. 9. ↩
De Morte Arii3, &c. ↩
Encycl.2;Apol. Ar.36. ↩
§7, note 1. ↩
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Geschichte der Arianer. (BKV)
50.
Warum hat er nun, wenn er den Willen seines Erzeugers, wie er schreibt, beachten wollte, zuerst den Gregorius, jetzt aber den Räuber Georgius geschickt? Oder warum bestrebt sich dieser die Arianer, welche jener Porphyrianer1 nannte, in die Kirche einzuführen, und warum verweiset er, während er diese begünstiget, Andere aus dem Lande? Denn obgleich sein Vater den Arius vor sein Angesicht hatte kommen lassen, so verlor doch Arius, als er falsch geschworen hatte, und mitten entzwei geborsten war, das Wohlwollen des Vaters; denn sobald er den Vorfall vernommen hatte, verabscheute er fortan den Arius als einen Ketzer. Warum hat er, da er um den kirchlichen Kanon sich zu bekümmern heuchelte, Alles wider den Kanon zu thun versucht? Denn welcher Kanon befiehlt, einen Bischof vom Palaste aus zu senden? Welcher Kanon sagt, daß Soldaten in die Kirchen einfallen sollen? Oder von wem rührt die Ueberlieferung her, daß Comes und unverständige Verschnittene in kirchlichen Angelegenheiten gebieten und durch einen Befehl das Urtheil so genannter Bischöfe bekannt machen? Jede Lüge erlaubt er sich der verruchten Sekte zu Liebe; denn eines Theils schickte er wider die Ansicht seines Vaters damals den Philagrius zum zweiten S. 74 Male als Präfekten, andern Theils wurden jetzt diese Gräuelthaten verübt, und er redet hinsichtlich seines Bruders nicht die Wahrheit; denn er schrieb nach dem Tode desselben nicht ein Mal, nicht zwei Mal, sondern drei Mal an den Bischof, und gab ihm wiederholt die Zusicherung, daß er seine Gesinnung nicht ändern werde; ja, er ermunterte ihn, die zuversichtliche Hoffnung zu hegen, daß er von Niemanden beunruhiget, sondern ganz ungestört in seiner Kirche bleiben werde. Und er schickte durch den Comes Asterius und den Notar Palladius dem damaligen Dux Felicissimus und dem Präfekten Nestorius Befehle zu, daß sie, wenn der Präfekt Philippus oder irgend ein Anderer es wagen sollte, dem Athanasius nachzustellen, diesen hieran hindern sollten.
In dem Briefe des Constantinus an die Bischöfe und die Völker, bei Sokrates p. 32, befiehlt der Kaiser, daß die Arianer Porphyrianer genannt werden sollten, nach dem Namen des Philosophen Porphyrius, des größten Feindes der christlichen Religion. ↩